Çarşı pazarda bayram hareketliliği

İstanbul'un çarşı pazarlarında bayram hareketliliği başladı. Bayram alışverişi denildiğinde ilk akla gelen Eminönü'nde, asırlık tatları alıcıyla buluşturan tarihi dükkanlar bayrama sayılı günler kala hareketlendi.

Çarşı pazarda bayram hareketliliği

AA muhabiri İstanbul'un tarihi alışveriş mekanlarında bayramlık kıyafet ve ikramlık tatlı alışverişini gözlemledi.
Mısır Çarşısındaki Malatya Pazarında satış görevlisi olarak çalışan Mahmut Yıldız, bayram öncesi işlerin düşük olduğunu belirterek, "Cumartesi günü işlerin açılmasını bekliyoruz artık. Çünkü insanlar artık memleketlerine gitmek üzere hazırlığa başlıyor. Burada ufak tefek şeker, çikolata ve lokum alıyorlar. Özellikle set olarak uygun fiyata ürünler müşterilerimizin hizmetine sunuldu." ifadelerini kullandı.
Bayram öncesi insanların eskisi gibi şeker ve çikolataya rağbet etmediğini anlatan Yıldız, müşterinin lokumu ve özellikle kuru yemişe yöneldiğini kaydetti. 

Yaz aylarında sıcakların etkisiyle çikolatanın pabucunun dama atıldığına işaret eden Yıldız, "İnsanlar bayramda ikram etmek üzere fındık, fıstık ve badem alıyor. İnsanımız bayramda da hurmadan vazgeçmiyor. Bizler de satıcılar olarak özel ikramlık kuru yemiş meyve kurutması ve cezerye paketleri hazırladık. Bunların satışının yüksek olmasını bekliyoruz." diye konuştu. 

"Ramazanda güllaç satılmadı, hurma ve kompostoluk tercih edildi"

Lokum alacaklara tavsiyelerde bulunan Yıldız, lokumun güvenilen markalardan alınması gerektiğini anlattı.

Piyasada kalitesi düşük lokum çeşitlerinin kol gezdiğini aktaran Yıldız, "Müşterilerimiz lokum aldıkları firmayı iyi seçsin. Bildikleri yerden alsınlar. Doğal ürünleri tercih etmeliler. Ortalama bir Antep fıstıklı çifte kavrulmuş lokum için konuşuyorum, iç fıstığın kilosu yaklaşık 100 lira… Buna göre düşünmek lazım. Duble lokumda yüzde 40 lokum var, yani 35 liranın altında aldıkları çifte kavrulmuş lokumun kaliteli olduğunu söyleyemem. Aromalı ve meyveli lokumların fiyatı biraz daha düşük, 12 liradan satıyoruz bunları…" bilgilerini verdi.

Ramazan ayında güllaç satışlarının beklentilerin altında kaldığını aktaran Yıldız, bu Ramazanda yine en fazla hurma ve kompostoluk satışının görüldüğünü kaydetti.

"Bayramda gazlı içecekler yerine komposto yapılabilir"

Ramazan Bayramında lifli ve organik içeceklerin harareti azaltacağını söyleyen Mahmut Yıldız, "Gazlı içeceklerin çok faydalı olmadığını söyleyebilirim. Ülkemizde çok sayıda meyve çeşidi var. Bu meyve çeşitlerinden doğal içecekler elde edilebilir." dedi.
Yıldız, kokteyl komposto içecek tariflerini şöyle paylaştı:
"Fazla uğraşmadan kayısıyı dört parçaya bölerek bir miktar kaynatın ve soğumaya bırakın, blenderda çekin güzelce, gazsız ve sağlıklı bir içecek elde edin. Şekersiz de olur bir miktar şeker atarak da…
Türkiye'de o kadar meyve çeşidi var ki, biz bunları kullanmayı bilmiyoruz. Gidiyoruz hemen koş marketten bir gazlı içecek al, iç… Hiçbir faydası da yok. Kuru meyvelerden hem lifli hem besin değeri yüksek meyveler var. 
Özellikle çocuklara meyve suyu yerine kayısı kompostosu yapılabilir. Kansızlık için kara erik, kan üzümü ve gün kurusu kayısıdan içecek yapılabilir. Siyah ve kırmızı meyvelerden kan yapabilecek çok faydalı içecekler çıkar. Yaklaşık 5-6 çeşit erik çeşidi var Türkiye'de… Söz gelimi 3 meyveden güzel kokteyller de yapılabilir çocuklar için. Erik, üzüm, vişne ve kirazın 4'ünü karıştırın. Güzelce soğuttuktan sonra soğuk içecek olarak servis edebilirsiniz."

"İşler çok şükür idare ediyor"

Mahmutpaşa'da toptan mal alarak Beylikdüzü'nde eşiyle beraber tekstil ürünleri satan pazarcı esnafı Filiz Azapağası, "Piyasada işler nasıl?" sorusuna, işlerin ürüne ve kaliteye göre değiştiği yanıtını verdi. 
Azapaağası, "Eğer müşteriyi memnun edecek ürünü tezgahınıza koyarsanız işler çok şükür idare ediyor." dedi. Mahmutpaşa'nın eski günlerde olduğu gibi kalabalık olmadığını aktaran Azapağası, reel ekonomideki cansızlığın faturasını bankacılık sektörüne kesti. 

"Ürünlerinizle kendinizi öne çıkarmanız lazım"

Gilda Eşarpları işletmecisi Hasibe Ak ise, bu yıl en çok el işçiliği hediyelikle, serin tutan doğal ürünlerin rağbet gördüğünü söyledi.
Satışlarda başarı için ürün çeşitlendirmesinin önemine vurdu yapan Ak, "Her şey her noktada aynı türde satılırsa olmuyor. Sizin ürünlerinizle kendinizi öne çıkarmanız lazım. Bizim Mahmutpaşa'da 8'inci Ramazanımız, güzel geçiyor yani, memnunuz ama piyasa genel anlamda durgun gidiyor." bilgisini verdi.
Mahmutpaşa'da eşarp dükkanında satış yapan Yıldız Harta da "Bayram öncesi işler çok şükür iyi gidiyor. Çok kazanmasak da şükür aç değiliz, gayet güzel gidiyor yani memnunuz." dedi.

"Arap turistler hediyelik lokum alıyor"

Mısır Çarşısında lokum, kuru yemiş ve organik gıdalar satan Müçtebe Artık ise son yılların en hareketsiz Ramazan ayını yaşadıklarını ifade etti.
Esnafta işlerin bu yıl bayram sonrası açılacağı kanaatinin hakim olduğunu belirten Artık, "Şu anda son 6 yılın en kötü Ramazan ayını geçiriyoruz Mısır çarşısı olarak. İnşallah bayramdan sonra işler biraz daha açılır." diye konuştu.
Artık, Ramazan ayı boyunca Türkiye'deki Arap turistlerin hediyelik lokuma yöneldiğini söyledi. 

"İşler zamanla daha iyi olacak"

Mısır Çarşısı esnaflarından Erol Çil de, işlerin durgun olduğunu belirterek, işlerin cumartesiden sonra hareketlenmesini beklediklerini söyledi.
Terör saldırıları neticesinde çarşı pazarda yaşanan durgunluğun geçici olmasını umduklarını kaydeden Çil, "Türkiye için birlik ve beraberlik içinde olmamız gereken bu dönemde işlerin zamanla daha iyi olacağına inanıyorum." ifadelerini kulandı.

"Giysi satışları zayıf"

Bayramlık giysi alışverişi için tercih edilen mekanlardan Tarihi Mercan Örücüler Sokağı esnafı Kemal Gülbaş ise esnafın iş yapamadığını belirterek, "İşler hiç yok. Turist gelmezse iş nasıl olur. Maalesef patronlar ufak ufak genç işçi kardeşlerimize yol veriyor, kendileri geçinemediği için bu yola başvuruyorlar artık." diye konuştu.


AA

banner863
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.