Osmangazi Köprüsü'yle Deli Dumrul gerçek oldu

Susuz dereye yaptığı köprüden geçenden 5, geçmeyenden 10 akça alan masal kahramanı Deli Dumrul gerçek oldu

Osmangazi Köprüsü'yle Deli Dumrul gerçek oldu

1 Temmuz’da açılışı yapılan Osmangazi Köprüsü’nün geçiş ücretleriyle ilgili tartışmalar sürerken, konuyla ilgili bir değerlendirme yapan Prof. Dr. D. Ali Ercan, Osmangazi Köprüsünün, tek yön geçiş ücreti bakımından kilometre başına 12 dolar ile dünyada açık ara birinci sırada olduğunu söyledi. Gelişmiş ülkelerle kıyaslandığında köprünün geçiş ücretinin iki kat daha yüksek olduğuna dikkati çeken Ercan, dünyadaki benzer köprülerdeki geçiş ücretlerinin, kilometrede 2 ile 6 dolar arasında arasında değiştiğini belirterek, “Gerçekten de bu durum,  susuz derenin üzerine kurduğu Körpüden geçenlerden 5 akça, geçmeyenden 10 akça alan Deli Dumrul masalını akla getiriyor” değerlendirmesinde bulundu.
 
GEÇENDE DE GEÇMEYENDEN DE ÜCRET  ALINACAK

Yap İşlet Devret (Y.İ.D) modeliyle yapılan ve 1,2 milyar dolara mal olduğu belirtilen İzmit-Yalova arasındaki Osmangazi Köprüsüyle ilgili değerlendirmede bulunan Prof. Dr. D. Ali Ercan, köprünün geçiş ücretinin dünyadaki benzerleri arasında iki kat daha yüksek olduğunu dile getirdi. İstatistik ve çevre konularında da çalışmaları bulunan nükleer fizik Profesörü Ercan, günde ortalama 40 bin, yılda ise 14,6 milyon aracın geçeceği öngörülen Osmangazi Köprüsünden daha az aracın geçmesi durumunda eksik kalan sayıdaki geçiş ücretinin işletmeci şirkete devlet tarafından ödeneceğinin taahhüt edildiğine dikkat çekerek, bu ücretin köprüyü hiç kullanmamış olan yurttaşların da vergileriyle ödeneceğini dile getirdi.
 
UZUNLUK BAKIMINDAN DÜNYADA İLK 200’E BİLE GİREMİYOR

‘Ayaklar arası açıklık bakımından dünyanın 4. büyük asma köprüsü’ diye lanse edilen Osmangazi Köprüsünün, aslında uzunluk bakımından ilk 200'e bile giremediğine dikkat çeken Ercan, şunları söyledi: “Dünyada 10 kilometreden daha uzun 60 kadar köprü var ve bunların yaklaşık yarısı Çin’de bulunuyor. Dünyanın en uzun Köprüsü Çin’in 165 km. uzunluğundaki Danyang-Kunshan Köprüsüdür.

KÖPRÜYE, İNTİHAR EDEN JAPON MÜHENDİSİN ADI VERİLMELİYDİ

Japon Şirketi IHI tarafından inşası 3 yılda tamamlanan Köprü 36 metre genişlikte (3+3 şeritli) 2780 metre uzunluğunda ve Denizden 64 metre yüksekliktedir. İnşaat sırasında kopan bir kablodan ve bu kazanın yol açtığı kısa bir gecikmeden kendini sorumlu tutan ve bileklerini keserek intihar eden  onurlu Japon Mühendis Kişi Riyoçi’yi de bu vesile ile saygıyla anmak isterim. Bence bu köprüye ‘Riyoçi’ adı verilmesi gerekirdi.”

GEÇİŞ ÜCRETİ DÜNYADAKİ BENZERLERİNDEN İKİ KAT PAHALI

Osmangazi Köprüsünün, tek yön geçiş ücreti bakımından kilometrede 12 Dolar ile dünyada açık ara birinci sırada olduğuna vurgu yapan Prof. Dr. D. Ali Ercan, ikinci sırada ise kilometre başına 7,5 Dolar ücretle Japonya’daki Akashi Köprüsünün geldiğini söyledi. Dünyadaki benzer köprülerde uygulanan geçiş ücretlerinin, kilometre başına 2 ile 6 Dolar arasında değiştiğini vurgulayan Ercan, “Peki neden fert başına ortalama geliri gelişmiş ülkelere kıyasla 4-5 kere daha düşük olan Türkiye’de köprü geçiş ücreti 2 kat daha yüksek oluyor? Gerçekten de bu durum,  susuz derenin üzerine kurduğu körpüden geçenlerden 5 akça, geçmeyenden 10 akça alan Deli Dumrul masalını akla getiriyor” diye konuştu.

KÖPRÜ ÜÇ YIL SONRA ALTIN YUMURTLAYAN TAVUK OLACAK

Köprüden geçişin, körfezi dolanan yolu 80 kilometre kısalttığını, bunun da sürücülere yaklaşık 2 saatlik zaman kazandırdığına işaret eden Ercan, orta büyüklükteki bir otomobilin bu mesafeyi geçebilmesi için yapması gereken masrafın 32 Doları bulduğunu belirterek, şunları dile getirdi: “Bu da tamı tamamına Deli Dumrul’un köprü geçiş ücretidir. Yani köprü geçiş ücreti öylesine ayarlanmış ki sürücülerin çoğu ister istemez, 2 saatlik zaman kazancının hatırına Körfezi dolanmayacak, köprüden geçmeye razı olacaktır. Köprüden günde 40 bin, yılda 14,6 milyon arabanın geçişi yıllık 467 milyon dolar hasılat demektir; dolayısıyla köprü en geç 3 yıl sonra yani 1 Ocak 2020’den itibaren ‘altın yumurtlayan tavuk’ haline gelecektir. Vergi, sigorta, işletme vs. masrafları çıktıktan sonra yılda net 300 milyon Dolar yumurtlayan bir tavuk.”

Yusuf Yavuz
ulusalkanal.com.tr

banner863
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.