Babadağ'da bir yola iki gerekçe, çokça ağaç kıyımı!

Babadağ'da bir yola iki gerekçe, çokça ağaç kıyımı!

Yusuf Yavuz

Muğla'nın Fethiye ilçesinde bulunan Babadağ'da yapımına başlanan yol için çok sayıda ağacın yokedilmesi tepkilere neden oldu. Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası'nca geliştirilen ve Güney Ege Kalkanıma Ajansı (GEKA) tarafından 750 bin lira hibe desteği sağlanan "Rotamız Babadağ" projesi kapsamında yapımı sürdürülen yolun bir bölümüne parke taşı döşenecek. Yol inşaatı sırasında aralarında sedirlerin de bulunduğu çok sayıda ağacın katledildiğini belirten yurttaşlar, "burada iki aracın geçebileceği genişlikte yol yapılıyor. Dağı adeta ikiye bölmüşler. Buradaki yıkımı görünce şoke olduk" sözleriyle girişime tepki gösterdi.


BABADAĞ'DA BİR YOLA, İKİ GEREKÇE, ÇOKÇA AĞAÇ KIYIMI
Muğla'nın Fethiye ilçesinde bulunan ve biyolojik zenginliğiyle dikkat çeken Babadağ, Türkiye'deki en önemli yamaç paraşütü merkezlerinden biri. Bu özelliğiyle her yıl binlerce ziyaretçiyi ağırlayan Babadağ ayrıca Fethiye-Göcek Özel Çevre Koruma Bölgesi sınırlarında yer alıyor. Likya Yolu'nun gözde rotalarını da barındıran Babadağ ve çevresi rekreasyon değeri açısından oldukça önemli bir bölge. Ancak oran yoluyla ulaşılabilen ve bin 700 ila bin 900 metrelik rakımlarda bulunan yamaç paraşütü pistlerine alternatif pistler yapılması amacıyla Babadağ'a yeni bir yol yapılması bölgede tepkilere neden oldu. Orman ve Su İşleri Bakanlığı yetkilileri yolun orman yolu olduğunu söylerken, Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası yetkilileri ise yamaç paraşütünü 12 aya yayacak bir projenin parçası olduğunu belirtiyor.

'GÖRDÜĞÜMÜZ MANZARA DEHŞET VERİCİYDİ'
Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası'nın hazırladığı "Rotamız Babadağ" projesi kapsamında yapılan yolun, aynı zamanda yangın yolu olarak da kullanılacağı öne sürülüyor. İnşaat çalışmaları devam eden yoldaki çalışmaları inceleyen yurttaşlar, Babadağ'ın adeta ikiye bölündüğünü belirterek, "Biz buradaki yıkımı görünce şoke olduk. Sedir, çam ve sandal ağaçları kesilmiş. Yol inşaatından aşağıya kayalar yuvarlanmış, pek çok ağaç tahrip olmuş. Bitkiler, çiçekler yok edilmiş. Gördüğümüz manzara dehşet vericiydi" sözleriyle tepkilerini dile getirdiler.

'BU KADAR BÜYÜK KATLİAMLA YOL YAPILMASI ANLAŞILMAZ'
Bölgenin doğal zenginliğiyle Fethiye'nin ve Türkiye'nin gözü gibi koruması gereken bir alan olduğuna işaret eden yurttaşlar, "Ancak burada iki aracın geçebileceği genişlikte bir yol yapılıyor. Turizm adına böyle bir kıyım yapılmasını anlamak mümkün değil. Babadağ'a çıkan eski yol dağın arkasından geçiyordu. Şimdi açılan yol, dağın Fethiye'ye bakan tarafında yer alıyor. Bölgeye bir de dağ oteli yapılıyor. Babadağ'a teleferik projesi olduğunu biliyoruz. Dağa ulaşmak için teleferik daha az tahribat yaratacak ve daha ucuza mal olacak bir proje olabilirdi. Bu kadar büyük bir doğa katliamıyla neden böyle bir yol yapılıyor anlamakta zorlanıyoruz" diye konuştular.

ORMAN BAKANLIĞI: 'YOL PLANIMIZDA VARDI'
Konuyla ilgili sorularımızı yanıtlayan Orman ve Su İşleri Bakanlığı'ndan bir yetkili ise, Babadağ'a yapılan yolun bölgedeki orman yollarıyla ilgili planlarda bulunduğunu belirterek, "Fethiye'de bin 100 kilometrelik orman yolu planımız var. Bunun 600 kilometre kadarını yaptık. Geriye kalanı ise çeşitli nedenlerden dolayı yapılamadı. Bu yol da tamamen bizim planlarımızda yer alan bir çalışmadır. Bu tür yollar kamu-özel teşebbüs işbirliği ile de yapılabiliyor. Buradaki yol da Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası ile Orman ve Su İşleri Bakanlığı arasında yapılan bir protokol çerçevesinde, ÖÇK kurumunun izni de alınarak yapılmaktadır. Söz konusu yol, Babadağ'daki olası yangınlara müdahale için kullanılacaktır. Çünkü Babadağ'da yangın çıksa yapacak bir şeyimiz yok. Ancak helikopterle müdahale edilebiliyor" görüşünü dile getirdi.

'30 AĞAÇ KESİLMİŞ OLABİLİR ANCAK 300 BİN FİDAN DİKTİK'
Yol inşaatı sırasında çok sayıda ağacın ve biyolojik çeşitliliğin yok edilmesiyle ilgili sorularımızı da yanıtlayan yetkili, "yol çalışmaları sırasında mecburiyetten dolayı 20-30 ağaç kesilmiş olabilir ancak biz sadece bu yıl Fethiye'de 300 bin fidan diktik. Yol çalışması ister istemez doğaya zarar verir ancak hazırlanan protokole inşaattan çıkacak olan toprak ve molozun taşınması şartını koyduk. Kurumumuz uluslararası standartlarda hizmet vermektedir" dedi.

FTSO: 'BULUTLU HAVALARDA DA UÇABİLMEK İÇİN'
Konu hakkında görüşüne başvurduğumuz Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası'ndan aldığımız bilgilere göre ise 1 milyon lira bütçesi olan "Rotamız Babadağ Projesi" için Güney Ege Kalkınma Ajansı'ndan 750 bin lira hibe desteği alındı. Proje bedelinin geri kalanı ise Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası tarafından karşılanacak. 24 Şubat'ta Yiğit Beton Ltd. Şti.'ne ihale edilen proje kapsamında bin 200 metrelik rakımda yamaç paraşütü için atlayış pistleri yapılması öngörülüyor. Bunun gerekçesi ise havanın bulutlu olduğu zirveden uçuş yapılamadığı dönemlerde yamaç paraşütü uçuşlarının devam edebilmesini sağlamak olarak gösteriliyor.

ÇALIŞMALAR BİTİNCE ALANIN TANITIMI YAPILACAK
Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası yetkililerine göre çalışmaların tamamlanmasının ardından yamaç paraşütü için ilçeye gelen tatilciler, havaların kötü olduğu dönemlerde de uçuş yapabilecek. Pistin açılmasının yanında zirveye çıkan yolun büyük kısmının parke döşenmesiyle de Babadağ’ın cazibesi daha da artırılmış olacak. Altyapı çalışmalarının tamamlanmasının ardından alanın tanıtımı için çalışması yapılacağını belirten FTSO yetkilileri, "Özellikle bin 200 metre kotundaki pistin açılışında yamaç paraşütü olabilir, adrenalin sporcularından olabilir, Türkiye ya da bu alanda dünyaya malolmuş sanatçılardan birini buraya getirip ulusal ve uluslar arası alanda basının ilgisini çekerek Babadağ’ın ve bu pistin tanıtımını yapacağız" bilgisini verdi.

PARAŞÜTÇÜLER NE DÜŞÜNÜYOR?
Babadağ’a yol yapılmasıyla ilgili görüşlerini sorduğumuz bir tandem pilotu, yeni pistin pek çok sorunun çözümü için gerekli olduğunu ancak dünyanın en önemli atlayış parkuru olan Babadağ’da böylesi bir girişimin dengeleri gözeterek yapılması gerektiğini belirtiyor. Babadağ’daki alanın geçtiğimiz yıl özel bir şirkete kiralandığını ve alana girmek için yüksek miktarda ücret ödendiğini belirten tandem pilotu, “Bu projenin doğru araştırılıp en az zarar verecek şekilde yapılması gerekir. Yolun giriş kısmında sedir ağaçları yoğunlukta ancak genel olarak orman dokusu seyrek bir güzergah. Ticari olarak düşünüldüğünde bu oldukça gerekli bir proje ancak benim kişisel düşüncemi sorarsanız ben doğanın zarar görmemesinden yanayım. Çünkü bizler her şeyden önce bir sporcuyuz ve hiç bir sporcu doğanın zarar görmesini istemez. Sporcular havadayken altında yem yeşil bir orman dokusu görmek isterler. Ancak bu çok boyutlu bir konu. Bir yandan da dünyanın pek çok yerinden Babadağ’a gelmek isteyen sporcu var. Bir yandan da onu korumak zorundayız. Kısacası dengeler iyi gözetilmeli” görüşünü dile getirdi.


ulusalkanal.com.tr


Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.