banner863

Doğaya turist çekmek için otoyol yapıp doğayı katledecekler!

10 tünel, 25 viyadük, 44 köprü 100 alt ve üst geçit: Toroslar’da turizm adına büyük otoyol yıkımı…

Doğaya turist çekmek için otoyol yapıp doğayı katledecekler!

Yusuf Yavuz
Türkiye’nin ‘2023 vizyonu’ kapsamında yapımı planlanan 156 kilometre uzunluğundaki Afyon-Antalya-Alanya karayolu projesi, doğal ve arkeolojik sit alanlarının yanı sıra binlerce hektar tarım ve orman arazisinin kalbinden geçecek. 87 köy ve mahalleyi etkileyeceği belirtilen otoyolun güzergahı boyunca, 22.410 kilometre uzunluğunda 10 tünel, 10.902 kilometre uzunluğunda 25 viyadük, 44 köprü, 54 alt geçit, 46 üst geçit, 9 kavşak ve 7 hizmet tesisi inşa edilecek. Aspendos antik kentinin bitişiğinde bulunan Köprüçay 1. Derece Sit Alanı’nı 485 metrelik viyadükle geçecek olan otoyolun, bölgeyi turistler için daha cazip hale getireceği öne sürülürken, büyük tahribat yapacağı belirtilen projenin tarım ve turizme de katkı sağlayacağının savunulması dikkati çekiyor.


TÜRKİYE'NİN 2023 VİZYONUNDA BÜYÜK BİR YIKIM VAR
Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından Yap-İşlet-Devret modeliyle inşa edilecek olan ‘Afyonkarahisar-Antalya-Alanya Otoyolu ve Malzeme Ocakları Projesi’nin Antalya-Alanya bölümünün tam bir doğa kıyımına neden olacağı ortaya çıktı. Projeyle ilgili hazırlanan ve Antalya Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne sunulan ÇED başvuru dosyasında yer verilen bilgilere göre, Döşemealtı, Kepez, Aksu, Serik, Manavgat ve Alanya ilçelerini kapsayan proje toplam 87 köy ve mahalleyi etkileyecek. 2.378 milyon Dolar maliyeti olacağı belirtilen otoyol projesinin 2023 yılına kadar tamamlanması planlanıyor.

OTOYOL DOĞA YÜRÜYÜŞÜ VE RAFTİNG TURİZMİ İÇİN İTİCİ GÜÇ OLACAK!
Antalya-Alanya arasında bulunan mevcut devlet yoluna alternatif olarak inşa edilmek istenen otoyolla ilgili hazırlanan ÇED başvuru dosyasında, “Artan ulaşım olanakları, günümüzde yazlık kıyı turizmi kadar ağırlıklı olmaya başlayan kongre, golf, doğa yürüyüşü, rafting gibi değişik turizm türlerinin de gelişmesi için itici bir güç olacaktır” görüşüne yer verilmesi dikkati çekiyor.

'OTOYOLLA BÖLGE TURİSTLER İÇİN DAHA CAZİP HALE GELECEK'
ÇED raporunda verilen taahhütlere uyulacağı ve çevreye bir zarar verilmeyeceği öne sürülen dosyada, zarar verilecek olursa yüklenici firma tarafından karşılanacağı belirtiliyor. Otoyolla bölgenin turistler açısından daha cazip hale geleceği savunulan ÇED dosyasında, otoyol projesinin tarım ve turizme de katkı sağlayacağı iddia ediliyor.

10 TÜNEL, 25 VİYADÜK, 44 KÖPRÜ, 9 KAVŞAK, 100 ALT VE ÜST GEÇİT
İnşaat süresinin 3 yılda tamamlanması planlanan otoyol güzergahı boyunca, 22.410 kilometre uzunluğunda 10 tünel, 10.902 kilometre uzunluğunda 25 viyadük, 44 köprü, 54 alt geçit, 46 üst geçit, 9 kavşak ve 7 hizmet tesisi yapılmak isteniyor. Kimi tünellerin uzunluğu 3 kilometreyi bulurken, kimi viyadüklerin uzunluğu ise 1 kilometreyi geçiyor. Güzergahın iki tarafında belirlenen toplam 500 metre genişliğindeki etki alanı boyunca yapılan ön incelemede, ayrıca 639,72 hektar ‘bozuk koru’ 5826,37 hektar ‘tarım alanı’, 1914,42 hektar ‘koruluk alan’, 1468,19 hektar ‘makilik alan’ ve 1089,05 hektar ‘bozuk baltalık alan’ bulunduğu tespit edildi.

TABİAT VARLIKLARINI KORUMA BÖLGE KOMİSYONU UYGUN BULDU
Döşemealtı Ilıcaköy'den başlayacak olan otoyol güzergahı boyunca 3 adet taş ocağı açılacak. Köprüçay Vadisini 485 metrelik bir viyadükle geçen otoyol, Manavgat Değirmenderesi geçişinden sonra Side Antik Su Yolu'nu kesiyor. Bu alanın da viyadükle geçilmesi planlanıyor. Köprüçay geçişinin koruma alanının en dar noktasından seçildiği kaydedilen ÇED dosyasında, geçişin şeffaf bir yapı ile oluşturulmasının planlandığı belirtilerek, şöyle denildi: “Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü, yazı ile İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğünden konunun Antalya Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Komisyonuna intikalinin sağlanmasını talep etmiştir. İlgili müdürlük yetkilileri konuyu 16/01/2012 tarihli komisyonda görüşülmüş ve 19/01/2012 tarihli yazı ile uygun görüş bildirilmiştir.

'ÇALIŞMALARDA ARKEOLOJİK BULGUYA RASTLANIRSA HABER VERİLECEK'
Proje ile ilgili olarak ön güzergah çalışmaları sırasında yapılan tüm resmi kurum yazışmaları hazırlanacak olan ÇED Raporu’nda sunulacaktır. Ayrıca, ÇED sürecinde de sit alanları ilgili mevzuatlarca değerlendirilerek gerekli izin süreçleri yürütülecek ve ilgili izinler alınacaktır. Bahsi geçen bu kritik bölgelerin dışında, yapılacak çalışmalar sırasında proje güzergahı üzerinde herhangi bir arkeolojik ve kültürel özelliğe sahip bulgu ile karşılaşılması durumunda, derhal çalışma durdurulacak ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun 4. ve 5. maddeleri gereği en en yakın mülki amirliğe, Antalya Müze Müdürlüğü’ne ve Antalya Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu Bölge Müdürlüğü’ne haber verilecektir.”

7 NİSAN'DA HALKI BİLGİLENDİRMEK İÇİN ÇED TOPLANTISI YAPILACAK
Otoyol projesinden etkilenecek olan bölgedeki halka yönelik bilgilendirme toplantısının (ÇED Toplantısı) 7 Nisan günü yapılacağını duyuran Antalya Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü, toplantı yeri ve saati için kurumdan bilgi alınabileceğini duyurdu.

'DOĞA TURİZMİ KATLEDEREK DEĞİL, KORUYARAK GELİŞİR'
Yukarı Köprüçay Havzası Koruma Platformu’nca konuyla ilgili yapılan açıklamada, Türkiye'de son yıllarda ardı ardına uygulamaya konulan yıkım projelerinin, başta yaşam alanlarının tahribi olmak üzere, turizmden tarıma, doğal varlıklardan kültür mirasına kadar pek çok alanda telafisi olanaksız tahribatlar yarattığı görüşü savunularak şöyle denildi: “Türkiye'nin en önemli doğa ve rekreasyon alanlarının başında gelen bölgede, daha çok 'turist çekeceği' iddiasıyla projelendirilen otoyol girişimi, bırakın turist çekmeyi, turistleri bölgeden uzaklaştıracak bir yıkıma neden olacaktır. Doğa ve kültür mirasının yanında tarım ve orman alanlarına da büyük bir darbe vuracak olan otoyol girişimi Antalya'nın coğrafyasını batıdan doğaya doğru yırtarak insan ve doğa için oldukça önemli olan dağ ve ova ilişkisini bıçak gibi kesecektir. Doğa turizmi doğayı katlederek değil, doğayı içindekilerle birlikte koruyarak gelişir. Kalkınma ve büyüme adına yapılan bu girişim kabul edilebilir değildir. İlgililerden bir an önce bu otoyol projesinden vazgeçmelerini, mevcut devlet yolunda yapılacak iyileştirmelerle yöre halkına en iyi şekilde hizmet verecek düzenlemeler yapmalarını bekliyoruz.”
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.