Diyet sonrası neden kilo alıyoruz?

Sağlıklı yaşam için mucizevi diyetler peşinde koşmanın gereği yok.

SAĞLIK 07.05.2014, 12:21 07.05.2014, 11:23
Diyet sonrası neden kilo alıyoruz?
Hangi diyeti yaparsanız yapın genelde 6 ay sonra 6 kilo kadar zayıf olduğunuzu ikinci 6 ay kilonuzun sabit kaldığını daha sonra ise diyeti sürdüremediğinizden kilo almaya başladığınızı görüyorsunuz.

Zaten böyle olmasa, devamlı yeni moda diyetlerin ortaya çıkması ve zayıflama merkezlerinin dolup taşması gibi bir durum da olmayacak. İşin sırrını İstanbul FlorenceNightingale Hastanesinden Dr. Özgür Şamilgil açıklıyor…


İşin sırrı?
İşin sırrı, dengeli beslenmenin yanında olmazsa olmazı egzersizi, yaşam tarzı değişikliği içine kalıcı olarak katmakta...

Egzersizle de kilo veremediğini söyleyenler de haksız sayılmaz. Çünkü detaylar çok önemli. Ne yesem yarıyor diyenler aslında yediklerimi fazla yakamıyorum yani metabolizmam yavaş diyorlar. Aslında bu doğru olsa da kader değil. Yaptığınız diyet ve egzersiz metabolizma hızınızı olumlu ya da olumsuz etkiliyor, değiştiriyor.

Vücudumuz ekonomiye programlı bir şirket gibi çalışıyor, gelir azalırsa harcamaları kısıtlayarak tedbir alıyor. Daha az gıdayla yetinmeye yöneliyor metabolizmayı yavaşlatıyor. Eski çağlarda kıtlık döneminde neslin sürdürülebilmesini sağlayan bu özellik, hareketsiz ve yüksek kalorili, kolay ulaşılabilir besinlerin olduğu bu çağda, kolay kilo almamıza neden oluyor. Spor salonunda yarım saatte zar zor harcadığımız 300 kalori, bir adet anne kurabiyesi ile bir dakikada geri geliyor.

Düşük kalorili diyetler…
Yapılan araştırmalar çok düşük kalorili diyetlerin daha fazla kilo kaybı sağlasa da aslında metabolizmada yavaşlamaya neden olduğunu gösteriyor. Vücudun diyet öncesine göre daha az kalori yakmaya başlaması ise hiç istenmeyen bir durum. Diyeti biraz bile bozmanın, eskisine göre daha az yense de, hızla kilo almaya neden olduğunu gösteriyor. Kaloriyi çok kısıtlamadan yapılan, fakat haftada 5 gün 45 dk egzersizle beraber yapılan diyet ise daha az ve yavaş kilo verdiriyor. Buna rağmen, diyet öncesine göre metabolizmada hızlanma yarattığından, diyeti biraz bozsanız da hızla geri kilo almanıza engel oluyor.

Kilo vermeyi kolaylaştırmak için kas kitlesini arttırmak gerekiyor. Kaslarımız geliştiğinde vücudumuzun şeker depolama kapasitesi artıyor. Bu sayede insülin direnci sorunu çözülüyor, normalde ihtiyaç fazlası şeker yağa çevrilmek zorunda kalırken artık kaslarda daha fazla depolanabiliyor. Bu durum metabolizmanın hızlanması anlamıma da geliyor.

Haftada toplam 3,5-4,5 saat civarı hafif koşu veya hızlı yürüyüş yani aerobik egzersiz yeterli gibi görünse de kısa süreli ani hızlanma ve yavaşlama şeklinde haftada 2-3 defa 10-20 dakika süreyle yapılan bir anaerobik denen egzersiz türü ise çok daha fazla yağ yakılmasını sağlıyor. Üstelik egzersiz sonrası 24-48 saat yağ yakılması devam ediyor ve gençlik (büyüme) hormonu salgılatıyor.

Anaerobik, kısa patlayıcı (şiddetli aralıklı) egzersiz nasıl yapılıyor ?

Öncelikle Kalp hastalığı geçmişi veya herhangi bir sağlık sorunu olanların, hekimlerine danışmadan bu egzersize başlamaması gerekiyor.

Kabaca 3 dakikalık bir ısınma dönemini takiben, 30 sn kadar çok çok hızlı, 90 sn çok yavaş tempoda ve 8 tekrardan oluşuyor, 3 dakikalık soğuma ile sonlandırılıyor. Aslında toplam çok hızlı egzersiz 4 dakikalık bir süreçten oluşuyor. Tamamı ise 20 dakikayı geçmiyor. Kondisyon bisikleti, (kol ve bacakları birlikte çalıştıran) eliptik alet veya koşu bandı ile yapılabiliyor.

Belli bir sürat hedefi yok, (yine de ideal olanı kadeh kalp hızına -220'den yaşınızı çıkarın- ve hatta üzerine çıkılmasıdır) kondisyonunuza bağlı ve sürede kişiden kişiye değişken. Fakat hangi tür egzersiz olursa olsun ortalama 30 sn (20-40 sn) sonunda şu bulguların oluşması gerekiyor :

Oksijen eksikliğinden kısmen nefes alma ve konuşma zorluğu gelişiyor.
Bolca terlemeye başlanıyor ki bu genelde (aşırı terleyen veya guatr hastası değilseniz) ikinci veya üçüncü tekrarda gelişiyor.
Vücut ısınız artıyor.
Laktik asit birikimine bağlı kaslarda yanma hissi gelişiyor.

Haftada 2-3 defa yapılması uygun, fazlası vücudun toparlanmasına zaman bırakmayacağından zararlı olabiliyor.

Kondisyon ve kilonuz ideal değilse başlarda çok hızlı tempoda ve 2-3 tekrardan fazlası yapılamıyor olabilir ama zamanla hedefe ulaşılıyor.

Büyüme hormonunun en yüksek düzeyde salgılanabilmesi için ayrıca şunlar önemli :

Egzersizden önce ağır yağlı yemek yenmemesi gerekiyor.
Egzersizden sonraki en az iki saat şekerli gıda içecek (karbonhidrat) kesinlikle tüketilmemeli, (yoksa büyüme hormonu salgılanması, yağ yakılması azalıyor).
Yarım saat kadar sonra protein ağırlıklı gıda tüketilebiliyor.
Bol su içilmesi, düzenli uykuya önem verilmesi, D vitamini düzeyinin normalde tutulması gerekiyor.

Diyet sorası geri kilo almamak için…
Sonuç olarak, diyet sorası geri kilo almamak için, diyetle beraber egzersiz yapmak ve yaşam tarzı olarak devam etmek şart görünüyor.

Aç kalmadan sağlıklı beslenmek için ise, Akdeniz diyeti olarak bilinen, sebze, baklagiller, kepekli tahıllar, meyva ve kuruyemişden zengin, zeytinyağının ön planda kullanıldığı, balığın kırmızı ete biraz daha fazla tercih edildiği, süt ürünlerinin de tüketildiği dengeli beslenme şeklinden uzaklaşmamak gerekiyor.



Dr. Özgür Şamilgil
İstanbul FlorenceNightingale Hastanesi


Yorumlar (0)
banner1278
banner1277
29°
açık
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 38 81
2. Fenerbahçe 38 73
3. Konyaspor 38 68
4. Başakşehir 38 65
5. Alanyaspor 38 64
6. Beşiktaş 38 59
7. Antalyaspor 38 59
8. Karagümrük 38 57
9. Adana Demirspor 38 55
10. Sivasspor 38 54
11. Kasımpaşa 38 53
12. Hatayspor 38 53
13. Galatasaray 38 52
14. Kayserispor 38 47
15. Gaziantep FK 38 46
16. Giresunspor 38 45
17. Rizespor 38 36
18. Altay 38 34
19. Göztepe 38 28
20. Ö.K Yeni Malatya 38 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 36 70
2. Ümraniye 36 70
3. Bandırmaspor 36 62
4. İstanbulspor 36 60
5. Erzurumspor 36 58
6. Eyüpspor 36 57
7. Samsunspor 36 51
8. Boluspor 36 50
9. Manisa Futbol Kulübü 36 49
10. Tuzlaspor 36 49
11. Denizlispor 36 49
12. Keçiörengücü 36 48
13. Gençlerbirliği 36 48
14. Altınordu 36 45
15. Adanaspor 36 45
16. Kocaelispor 36 44
17. Bursaspor 36 44
18. Menemen Belediyespor 36 38
19. Balıkesirspor 36 12
Takımlar O P
1. M.City 38 93
2. Liverpool 38 92
3. Chelsea 38 74
4. Tottenham 38 71
5. Arsenal 38 69
6. M. United 38 58
7. West Ham United 38 56
8. Leicester City 38 52
9. Brighton 38 51
10. Wolverhampton Wanderers 38 51
11. Newcastle 38 49
12. Crystal Palace 38 48
13. Brentford 38 46
14. Aston Villa 38 45
15. Southampton 38 40
16. Everton 38 39
17. Leeds United 38 38
18. Burnley 38 35
19. Watford 38 23
20. Norwich City 38 22
Takımlar O P
1. Real Madrid 38 86
2. Barcelona 38 73
3. Atletico Madrid 38 71
4. Sevilla 38 70
5. Real Betis 38 65
6. Real Sociedad 38 62
7. Villarreal 38 59
8. Athletic Bilbao 38 55
9. Valencia 38 48
10. Osasuna 38 47
11. Celta Vigo 38 46
12. Rayo Vallecano 38 42
13. Elche 38 42
14. Espanyol 38 42
15. Getafe 38 39
16. Mallorca 38 39
17. Cadiz 38 39
18. Granada 38 38
19. Levante 38 35
20. Deportivo Alaves 38 31